Blog

ANMELDELSE: Populære a-kasser i 2018

I denne artikel anmelder vi de bedste A-kasser på markedet inden for din situation og erhverv. En A-kasse er et vigtigt sikkerhedsnet, hvis du pludselig skulle stå uden arbejde. Derfor opfordrer vi dig til at finde én der passer til dit erhverv, uanset om du er studerende, arbejder med marketing, IT, eller bogføring. Vi måler A-kassernes kundetilfredshed, ydeevner, og priser og giver i denne guide vores vurdering af de førende udbydere.

Hvad er en A-kasse?

A-kasse er en forkortelse af “Arbejdsløshedskasse”, og fungerer som et sikkerhedsnet, hvis du skulle stå uden arbejde og indtægt. Står du i førnævnte situation, udbetaler A-kassen dagpenge til dig, og fungerer dermed som en forsikring imod at ende på kontanthjælp. Der findes et utal af A-kasser, som besidder hver deres kompetencer – det er blot vigtigt at finde én der passer dig!

De bedste A-kasser i Danmark!

Vi vurderer de enkelte A-kasser, og giver dig et indblik i hvad de forskellige kan tilbyde dig. Vi kigger nærmere på ydelser, kundetilfredshed, og priser!

#1 – Frie Funktionærer                                                                                                    Score: 5/5


Et medlemskab hos Frie Funktionærer er for alle! Denne A-kasse henvender sig til alle former for lønmodtagere der ønsker optimal service og sikring. Frie Funktionærer tilbyder ligeledes en fagforening der er blevet kåret som den bedste fagforening i Danmark flere gange, hvilket afspejles af deres høje ekspertiseniveau! Hos Frie Funktionærer er priserne i højsædet, og derfor kan du blive tilmeldt deres A-kasse for blot 475,- om måneden. Er du studerende, har du endda mulighed for gratis A-kasse, når du er under uddannelse. Som et bonus, tilbyder Frie Funktionærer spændende arrangementer såsom koncerter, foredrag og teaterforestillinger, til gode priser. Yderligere tilbydes der kurser, og professionel hjælp til jobsøgning.

Score: 5/5frie funktionærer

Pris om måneden: 475,-

Studiepris: Gratis

 

 

#2 – CA a-kasse
Score: 4/5


CA er den ideelle A-kasse til dig, som har en akademisk uddannelse, eller er i gang med én. CA stræber efter at yde den bedste kvalitet, og service for deres medlemmer, og er ligeledes konkurrencedygtige på priser. CA henvender som førnævnt sig til akademikere, men særligt inden for fag som marketing, økonomi, IT og kommunikation. Dette gør de for ikke at gå ned på kvalitet. Udover blot at tilbyde A-kasse, tilbyder CA også kurser, og webinarer om bogføringkontrakthåndtering og mindfulness m.m. På deres hjemmeside kan du læse mere om medlemskaber og priser.

Score: 4/5CA-Akasse

Pris om måneden: 485,-

Studiepris: Gratis

 

 

 

#3 – Business Danmark
Score:
4/5


En A-kasse hos Business Danmark er for dig, der har marketing og salg som sit hovederhverv. Business Danmark har særligt fokus på faglighed, og hvordan du hurtigst muligt kommer tilbage på arbejdsmarkedet. Derfor tilbydes der rådgivning, coaching, kurser m.m., som øger dine arbejdsmæssige kvalifikationer. Business Danmarks A-kasse har lav ledighed, sammenlignet med landsgennemsnittet, hvilket klart placerer dem i toppen af de danske A-kasse udbydere.

For kun 464,- om måneden kan du blive tilmeldt deres A-kasse, og tilmelder du dig ligeledes deres fagforening får du en af Danmarks bedste kombinationsløsninger.

Er du under uddannelse kan du tilmelde dig A-kassen gratis, dog skal du sørge for at tilmelde dig 12 måneder inden endt uddannelse.

Score: 4/5Business Danmark

Pris om måneden: 464,-

Studiepris: Gratis

 

 

Således har denne guide præsenteret tre anbefalingsværdige A-kasser, som giver dig den bedste dagpengesikkerhed, hvis du bliver ledig på arbejdsmarkedet. Gældende for alle tre, er at de er førende inden for feltet, da de alle besidder dyb ekspertise, og har en høj kundetilfredshed. Dog er det vigtigt at du vælger én, der passer til din karriere, således at du kan få den bedste service for pengene. Yderligere bør du medtænke, hvor du finder de bedste kurser indenfor coachingbogføring og marketing m.m., da disse kan forbedre dine personlige kvalifikationer til arbejdsmarkedet. Sørg for at finde den a-kasse, som læder det bedste arbejdstøj på dig – så er du sikret.

Vi ønsker dig held og lykke med din søgning efter den bedste A-kasse!

Sådan forholder du dig til arbejdsrelateret stress

Vi har allesammen været berørt af stress – enten har vi selv været ramt af det, eller også så kender vi nogen der kæmper med stressen. Mange mennesker oplever, at deres stress bunder i et eller andet aspekt af deres arbejdsliv. Fordi arbejdsrelateret stress er så stor en del af det danske samfund, er det meget vigtigt at være fokuseret på problemet. På denne måde kan man være heldig at stoppe den begyndende stress, før den bliver alvorlig.

Folkesygdommen stress

Stress er efterhånden meget udbredt i mange vestlige lande – og Danmark er ingen undtagelse. Faktisk er det så udbredt, at det ofte bliver kaldt en ‘folkesygdom’. Dette kan dog være lidt misvisende, for stress er faktisk ikke en sygdom. Mere præcist sagt, er stress en tilstand. Denne tilstand kan dog, hvis den ikke bliver begrænset i tide, føre til rigtige sygdomme, såsom blodpropper og depression. Derfor skal stress alligevel tages meget alvorligt. Der skal gribes ind med det samme, hvis man mistænker stress hos sig selv eller sine nærmeste.

 

Stress er en tilstand der opstår, når man oplever flere krav, end man har ressourcer at imødekomme dem med. I et præstationssamfund som vores, er det derfor ikke overraskende, at stress er forholdsvist normalt. I meget korte tidsrum kan følelsen af stress være både naturlig, forventelig, og gavnlig. Stress på længere sigt er tværtimod opslidende og destruktivt.

Stressende faktorer på arbejdspladsen

Meget af det stress danskerne går og døjer med, er kommet fra arbejdspladsen. På en arbejdsplads kan der nemlig være en del faktorer, der kan lede til stress. Først og fremmest kan et utrygt arbejdsmiljø med mobning, chikane og isolation let være en grund til, at man bliver stresset. Derudover kan enten for meget, eller alt for lidt arbejde være skyld i stressen. Usikkerhed ift. Arbejdsopgaver og præstation kan også være stressende faktorer. Det er altså langt fra altid, at det er travlhed der er skyld i stressen. Ofte bliver vi stressede, når vi ikke har tid til, eller mulighed for, at slappe af. Derudover bliver vi stressede, hvis vi bliver udfordrede på vores normalbillede.

 

For at undgå evt. Stressende faktorer på arbejdspladsen, er det vigtigt, at både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er sundt. I praksis betyder det, at arbejdsbelastningen og arbejdstempoet skal være tilpas. Derudover så skal alle gerne trives godt på arbejdspladsen.  

Sport som afløb fra stressen

Der findes mange forskellige hjælpemidler, der kan hjælpe dig med at håndtere stress. Dette gælder både, hvis stressen kun er begyndende, og hvis den har fået lov til at udvikle sig længe. Populære midler til at bekæmpe en stresset tilstand er ting som mindfulness, prioritering af din tid, og evnen til at sige nej. Derudover er sport på listen over ting, der har en fantastisk afstressende effekt. Det kan være alle former for sport, da den fysiske aktivitet i sig selv er gavnlig. Dog kan man med fordel vælge en tilgængelig, social sport at koble af til. Et godt eksempel på dette er badminton. De fleste mennesker har prøvet at spille det før, så alle har en forståelse for spillet. Mange mennesker har sandsynligvis også en badmintonketcher eller to liggende i skuret. Derudover så er badminton et fantastisk spil at spille med andre, på alle niveauer. Vil man forbedre det psykiske arbejdsmiljø i hele firmaet, kan dette fx. Hjælpes på vej med en venlig badmintonturnering for kontoret.

Helsekost mod stress

Der findes også produkter, der kan hjælpe dig med at aflaste din stress. Vi anbefaler dog, at man anvender de bedste produkter i et begrænset omgang og prøver sig frem med disse. Et godt produkt der kan hjælpe mod din stress, er Allergicas Olaxis Comp. Det hjælper blandt andet med at berolige din psyke, som vil komme dig til gode, hvis du er ramt af stress.

 

Ledighed: Det betyder det for dig

Hvad er ledighed?

Ledighed, også kaldet arbejdsløshed, defineres som det antal personer uden et arbejde, som står til rådighed for arbejdsmarkedet. Ledighed opstår, når der er flere om udbuddet af jobs, end der er efterspørgsel på arbejdskraft. Man kan blive ledig hvis man mister sit job, bliver syg, eller på anden vis er ude af stand til at arbejde.

Ledighed, eller arbejdsløshed, er en af de mest alvorlige problemer i økonomisk politik. Det skyldes, at ufrivillig ledighed kan føre til sociale, helbredsmæssige og økonomiske problemer for de ledige. Disse problemer forværres med tiden.

Hvem kan blive ledig?

Befolkningen kan opdeles i to grupper; arbejdsstyrken og personer uden for arbejdsstyrken. Arbejdsstyrken består af beskæftigede og ledige. Uden for arbejdsstyrken finder man børn og pensionister, som ikke arbejder, og derfor ikke kan være ledige.

Det er derfor kun personer, der er en del af arbejdsstyrken, der kan være ledige.

Hvordan bekæmpes ledighed?

I Danmark er der normalt en tanke om, at 37 timer om ugen er en normal arbejdsuge. Men flere og flere går stadig ned med stress i følge YOUANDX foredragsholder Anne Ravn Grønholt. Derfor er det for det første vigtigt, at man ser på selve arbejdsstrukturen, når man skal bekæmpe et område som ledighed.

For at modarbejde ledighed laver man en koordineret beskæftigelsesindsats. Den ledige tilbydes rådgivning, jobtilbud og kompetenceudvikling med det formål at få den ledige i arbejde – så man kan få råd til julegaverne. Det er dog blevet tydeligt, at indsatsen ofte er mangelfuld.

Det har man forsøgt at imødekomme med lovgivning. I de seneste 15 år er loven om beskæftigelsesindsats derfor blevet ændret 60 gange, og i dag findes der over 30.000 siders materiale, der har 80 undergrupper med regler og krav til forskellige typer ledige.

Hvordan kan jeg forsikre mig mod ledighed?

Næsten alle har en risiko for pludseligt at blive ledig. Et job er en værdifuld ting, der bør forsikres, som man gør med husforsikring, bilforsikring og andre værdigenstande. Vil man være sikret kompensation ved ledighed, skal man derfor melde sig ind i en a-kasse. En a-kasse giver dig økonomisk tryghed, så du kan sove bedre om natten.

Hvis man er medlem af en a-kasse, får man økonomisk kompensation og vejledning, når man er ledig.

Sådan anvender du Facebook i din jobsøgning

Langt de fleste mennesker genkender LinkedIn som et socialt medie med gode muligheder for seriøs jobsøgning. Der er dog ikke ret mange, der tænker samtidigt Facebook ind i deres jobsøgning. Men selvom ordene ‘job’ og ‘Facebook’ ofte virker som komplet modsætninger, kan det faktisk være meget effektfuldt at anvende sin Facebookprofil aktivt i sin jobsøgning. Der er samtidigt flere og flere aktive virksomheder på Facebook.

 

Indstil din facebook til jobsøgning

Selv hvis du ikke har tænkt dig at bruge Facebook aktivt i din jobsøgning, er det alligevel vigtigt at tænke over din profil. Mange rekrutterende virksomheder går nemlig ikke kun ind på din LinkedIn, men også din Facebook. Det er derfor vigtigt, at din Facebookprofil ikke indeholder noget stødende eller misvisende, der vil kunne diskvalificere dig i en rekruttering.

 

Først og fremmest er det vigtigt at overveje, hvor meget potentielt fremtidige arbejdsgivere skal kunne se. Det er ofte en god idé at sætte ens profilindstillinger på ‘privat’. På denne måde begrænser du, hvad andre mennesker kan se på din profil. Dette er ofte den hurtigste løsning, i stedet for at skulle støvsuge din profil for pinlige eller uprofessionelle opslag. Selvom din profil er indstillet som privat, kan man godt se dit profilbillede, coverbillede, og taggede billeder. Det er derfor en god idé at tænke over, hvilke signaler disse billeder sender. Hvis du ikke ønsker at din fremtidige arbejdsgiver skal se dem, er det en god idé at skifte. Fjern også dig selv fra alle ‘uheldige’ billeder, du er tagget på.

Gør brug af dit online netværk

Den store fordel ved Facebook er, at siden har så mange brugere – næsten alle er på Facebook. Derfor har du sandsynligvis også et stort netværk i form af Facebookvenner. Du kan derfor ofte blive overrasket over hjælp fra uventet kant. En måde at gøre opmærksom på sin søgen efter et job, er selvfølgelig igennem et opslag, hvor du forklarer din situation og hvad du leder efter. Dette kan du så med fordel supplere med et par opfølgende opslag med updates i din søgen efter jobbet. På denne måde har dine Facebookvenner dig altid friskt i erindringen, hvis de pludselig skulle støde på en mulighed til dig.

jobsøgning

Derudover kan du anvende dine venner på Facebook til at komme i kontakt med et firma, du er interesseret i. Måske kender du nogen, der har arbejdet der, og derfor har nogle kontakter på Facebook? Er du heldig, kan du komme direkte i kontakt med ansættelseslederen. Fordi de fleste jobsøgende tager kontakt til ansættelsesledere på LinkedIn, vil du komme til at stå ud, ved at skrive på Facebook. Det gælder dog selvfølgelig om, at formulere sig godt og sobert for at opnå et positivt udfald.

Facebooks nye jobkategori og Facebook annoncering

Mængden af virksomheder der anvender Facebook annoncering til at finde ansatte, stiger og stiger. Faktisk har Facebook for nyligt oprettet et helt nyt bogmærke, specielt til jobs. Her er der altså masser af aktivitet og masser af jobopslag. En fordel ved dette er også, at alle disse firmaer der ligger jobopslag op, ofte har en side på Facebook. Du kan altså lære meget om virksomheden bare på Facebook – hvor populært stedet er, hvor tilfredse deres kunder er etc.

Derudover er det en god idé at holde øje med firmaers annonceringer direkte på din egen væg – mange af dem er jobopslag, og virksomheden har valgt at vise opslaget til en demografi, der inkluderer dig.

 

Ansættelseskontrakt – derfor er den vigtig

Hvad er en ansættelseskontrakt?

En ansættelseskontrakt er en kontrakt mellem en medarbejder og en arbejdsgiver. Kontrakten indgås for at sikre, at begge er enige om vilkårene for ansættelsesforholdet og for at undgå misforståelser mellem parterne. Din arbejdsgiver vil typisk præsentere dig for en fysisk ansættelseskontrakt på den dag, I aftaler arbejdsforholdet, men kontrakten kan også blive tilsendt digitalt.

Hvad skal en ansættelseskontrakt indeholde?

For at en ansættelseskontrakt er gældende, skal den indeholde en række informationer om arbejdsgiveren og medarbejderen.

  • Navn og adresse på medarbejder og arbejdsgiver
  • Titel og arbejdets art – hvad du skal lave for virksomheden
  • Aflønning og information om, hvornår lønnen udbetales
  • Dato på første arbejdsdag og eventuelt ansættelsesforholdets forventede varighed
  • Hvor meget medarbejderen skal arbejde
  • Om ansættelsesforholdet er underlagt en overenskomst
  • Regler for ferie – om ferien er betalt, eller om du får feriepenge
  • Opsigelse – hvornår du og din arbejdsgiver kan opsige ansættelsesforholdet

Hvad skal jeg være særlig opmærksom på?

Det er meget vigtigt, at man får en ansættelseskontrakt af sin arbejdsgiver, når ansættelsesforholdet påbegyndes. Der kan nemlig opstå en masse problemer, hvis man som medarbejder ikke har en gyldig kontrakt.

Arbejder du et sted, hvor der er mulighed for, at du kommer til at arbejde over dine normale arbejdstider, skal dette skrives ind i kontrakten. Er overarbejde ikke er nævnt i kontrakten, vil du nemlig som udgangspunkt ikke modtage betaling for det. Det er nemlig altid vigtigt at have styr på sin løn skriftligt. Nogle har også udlændinge ansat, som måske er vant til en anden valuta og måde at gøre tingene på. Her kan en valutaomregner være behjælpelig.

Jeg har ikke fået min ansættelseskontrakt

Hvis du er ansat i en virksomhed mere end otte timer ugentligt, har du krav på at få en ansættelseskontrakt. Ansættelseskontrakten er lovpligtig, og kan i princippet indgås mundtligt, men det vil være sværere at bevise dit ansættelsesforhold i tilfælde af en tvist, hvis du ikke har den fysisk.

Hvis din arbejdsgiver glemmer, nægter eller ignorerer dine forespørgsler om at få en ansættelseskontrakt, er det i strid med ansættelsesbevisloven. Har du ikke fået en fysisk ansættelseskontrakt senest én måned efter, du blev ansat, har du krav på godtgørelse. Godtgørelsen er som udgangspunkt op til 5.000 kroner. Der er dog en undtagelse i tilfælde af, at dit ansættelsesforhold er kortere end én måned. I så fald er en ansættelseskontrakt ikke lovpligtig.

Min ansættelseskontrakt er mangelfuld – hvad har jeg krav på?

Opdager du, at din kontrakt ikke indeholder de vigtige oplysninger, som er beskrevet ovenfor, har du også krav på godtgørelse. Vurderes det, at manglerne i din ansættelseskontrakt har haft betydning for dit arbejdsforhold, bliver du typisk godtgjort for tre måneders løn. Dette kan dog være helt op til fem måneder i særligt grove tilfælde af en mangelfuld ansættelseskontrakt.

Hvis dit navn er stavet forkert i ansættelseskontrakten, firmaets adresse mangler, eller der er en anden mindre fejl, er du ikke berettiget til at få godtgørelse i form af løn. Du kan dog i henhold til ansættelsesbevisloven kræve op til 1.000 kroner fra virksomheden som en undskyldning for fejlen.

Under alle omstændigheder er det en god ide at være medlem af en a-kasse. Med en a-kasse har du som lønmodtager mulighed for rådgivning, som gør du træffer de bedste valg for dig selv og dine omgivelser i fremtiden.

Sådan gør du krav mod din arbejdsgiver for en mangelfuld ansættelseskontrakt

Overholder din arbejdsgiver ikke ansættelsesbevisloven, kan du indsende din klage til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Du skal dog være opmærksom på, at det er en længerevarende proces med en behandlingstid op til fem måneder. Derfor anbefales det, at du tager dialogen med din arbejdsgiver, før du påbegynder anken.

Fortæl den pågældende arbejdsgiver, at du har krav på den lovpligtige ansættelseskontrakt, og at du agter at gå til Ankestyrelsen, hvis du ikke får den. Det vil typisk betyde, at arbejdsgiveren forstår alvoren af situationen og får tilsendt din kontrakt. Kan der stadig ikke opnås enighed med arbejdsgiveren, kan sagen ende i retten. Her vil en dommer og nævninge være med til at bestemme, hvem der har ret, og om du har krav på godtgørelse. Det er derfor vigtigt at holde sig opdateret, og vide hvordan en a-kasse kan hjælpe. PÅ den måde kender du dine rettigheder, og hvordan du kan stå stærkest.

Ny lov for ledige: Derfor er det vigtigt at være medlem af en a-kasse

De sidste 15 år har været en rutsjebanetur for ledige. Siden loven om aktiv beskæftigelsesindsats blev indført i 2003, er loven blevet ændret hele 60 gange. I dag findes der mere end 30.000 siders materiale i beskæftigelsesloven, som har 80 undergrupper med forskellige regler og krav til hver type ledige.

Det har altså været en jungle at finde rundt i, men det skal ændres nu med en ny aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats. Her kan du læse, hvad den nye aftale indebærer, hvad det betyder for dig som ledig, og hvorfor det er så vigtigt at være medlem af en a-kasse.

Hvad er beskæftigelsesloven?

Formålet med beskæftigelsesloven i Danmark er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked. Det skal ske ved at hjælpe ledige med at få et job. Samtidig hjælper man arbejdsgivere, der mangler arbejdskraft.

Det velfungerende arbejdsmarked skal desuden opretholdes ved at hjælpe kontanthjælps-, integrationsydelses-, og dagpengemodtagere med at komme hurtigt og effektivt i arbejde, så de kan forsørge sig selv.  

Hvorfor bør jeg melde mig ind i en a-kasse?

Dagpenge gives til dem, som er medlem af en a-kasse og står til rådighed for arbejdsmarkedet. A-kasser har til formål at sikre, at deres medlemmer modtager kompensation, hvis de mister jobbet. For at være medlem af en a-kasse, skal man betale et månedligt kontingent. Efter årevis med forvirrende regler og mangelfuld hjælp fra kommunerne, får a-kasserne fra sommeren 2019 et forøget ansvar og en langt mere central rolle i beskæftigelsesindsatsen. A-kasserne skal hjælpe ledige de første tre måneder, hvor de står uden job. Formålet er at se, om a-kasserne kan gøre det bedre end kommunerne. Det mener flere er en ‘sindssyg god idé’.

43-årige Lene Andersen har talt med Avisen. Hun fortæller, at a-kassen FOA hjalp hende med at komme i arbejde. ‘Det var enkelt og ret fantastisk,’ fortæller Lene, som hurtigt fik en samtale og inden en uge havde fået jobbet.

Hvordan ændres beskæftigelsesloven med den nye aftale?

Ledige er i dag underlagt en række krav, der gør, at jobcentrene bruger meget tid på papirarbejde. Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen kalder det ‘vanvittige proceskrav og vanvittige skemaer’. Det skal nu gøres mere effektivt for ledige at komme i arbejde. Det sker blandt andet ved at:

  • Stille færre krav til samtaler, der bliver mere individuelle. Jobkonsulenter skal ikke blot afkrydse et ‘vanvittigt skema’, men have en personlig tilgang til den ledige
  • Alvorligt syge kan nu blive undtaget for kontakten til jobcentret
  • Man skal ikke længere tjekke jobforslag ugentligt. I stedet bliver det obligatorisk at have et CV.

Med den nye jobaftale frigøres 1000 kommunale stillinger, ‘der udelukkende er blevet brugt på at skabe bureaukrati’. Det sker for at ‘jobkonsulenter nu kan koncentrere sig om at hjælpe folk videre i arbejde eller uddannelse’. Der indføres desuden forøget kontrol med den kommunale indsats. Kommuner, der ikke lever op til ansvaret, underlægges skærpet tilsyn fra staten.

Hvorfor er den nye jobaftale vigtig for ledige?

Fremover vil ledige få hjælp af a-kasserne til at komme i arbejde. A-kasserne kender deres medlemmer og virksomhederne bedre end kommunen gør. Forventningen er derfor, at hjælpen bliver mere effektiv end kommunernes. A-kasserne vil over de næste fire år stå for 25% af forløbene.

A-kasserne får forøget ansvar, og det vidner om, at flere mener, a-kasserne er mere kvalificerede end kommunerne til at få ledige i job. Det er derfor vigtigt, at man er medlem af en a-kasse, hvis man vil nyde godt af hjælpen og forsikre sin indkomst. Her er a-kasser som CA akasse og FTFA bl.a. meget populære.

Derfor skal du melde dig ind i en a-kasse

De nye regler gør det endnu vigtigere at blive medlem af en a-kasse, så du forsikrer dig og din familie i tilfælde af, at du bliver ledig. Hos A-kasse Eksperten ved vi, at det kan være en jungle at finde rundt i beskæftigelsesloven og hvad de forskellige a-kasser tilbyder.

Vi har derfor lavet en simpel oversigt, hvor vi rangerer vi de bedste a-kasser efter pris og krav. En a-kasse som CA tilbyder et økonomisk sikkerhedsnet, men også karriereudvikling, så du sikrer dig og din fremtid. Det har gjort CA til en de a-kasser i Danmark med den højeste medlemstilfredshed.

Hvorfor er det indbringende at være leder?

Hvorfor er det indbringende at være leder?

En leder motiverer mennesker til at nå et fælles mål. Lederskab er at inspirere andre. En god leder kombinerer den rette personlighed med færdigheder, som får andre til at følge ham. 

De fleste tænker, at det ser godt ud på CV’et og på LinkedIn profilen. Hvis man dykker dybere, er der langt flere goder. .  

At være leder styrker din tillid til andre

Det er umuligt at ånde alle i nakken for at sikre, at de gør deres arbejde. Det demotiverer holdet. Lederen får tillid til holdet og det arbejde, de leverer.

Du kommer ud af din komfortzone

Til dig, som har svært ved at tale foran større grupper, og som bliver nervøs, når du skal tage beslutninger. Som leder lærer du begge ting, og du kommer ud af din komfortzone. Du vokser med opgaven, du lærer af dine fejl, og du bliver mere tilpas med tiden.

Tålmodighed

Lederen skal forblive rolig. Du må ikke blive vred og råbe af medarbejderne, hvis de ikke leverer, som de skal. Tal personligt med dit hold. Find ud af, hvad der sker. Tilbyd at hjælpe. Du kommer langt med tålmodighed. Det vil dit hold takke dig for.

Respekt er nøglen

Ingen har sympati med en overlegen leder. Medarbejderne lytter til lederen, som er jordnær og forstående. En dygtig leder respekterer andres holdninger, private liv og problemer. De fleste foretrækker at arbejde for en “ven”. Ikke for en hård chef.

Skab visioner

Den gode leder skaber sjove, kreative visioner, som medarbejderne kan forholde sig til. Det motiverer holdet. Medarbejderne glæder sig til at arbejde for visionen. Det giver hårdtarbejdende kolleger og et arbejde af høj kvalitet.

Dit hold vil observere dig og huske, hvordan du leder. Undervejs i deres stræben, vil de tilføje og fjerne kvaliteter fra dit lederskab, og anvende dem i deres egen måde at lede på. Hvis du sætter det rigtige aftryk, vil de mennesker, som du på et tidspunkt har ledet, lede deres egne hold med dig som inspiration. Vis dem dit bedste og skab en inspirerende definition af, hvad det vil sige at være leder.

Der er mange måder at lede på. Disse metoder er for at inspirere dig, der går med drømmen om stå i spidsen for et hold, eller som allerede gør det.

Er du leder?

Der er altså gode grunde til at blive en leder i erhvervslivet, men der er også mindst lige så gode grunde til at udvikle sig, hvis man allerede er det. Den rigtige udvikling kan bringe dig videre, og i Ledernes a-kasse er der stort fokus på denne. Ledernes a-kasse er, som navnet også udtrykker, det rigtige fit for dig, der er leder i virksomheden. I udviklingen tilbydes du, som medlem, et ledernetværk (blandt andet sparring med andre ledere), juridisk rådgivning og meget mere. Du vil få mulighed for at styrke din ledelse igennem dette og kurser, hvorfor du i denne stilling ikke vil fortryde Lederne.

6 simple tips til den gode jobansøgning 

Det kan virke svært at få skrevet en fængende jobansøgning, hvor arbejdsgiveren virkelig bliver overrasket på den gode måde. Formålet er, at du skal vække interesse hos arbejdsgiveren, således at du bliver valgt til at komme videre i forløbet mod en ansættelse.

En jobansøgning giver dig mulighed for at vise arbejdsgiveren de ting, du ikke kan få med i dit CV. Det giver dig lov til at udtrykke dine skriftlige kompetencer sammen med, at du kan demonstrere din passion og din vilje til at lægge så meget tid og arbejde i det. Investerer du til gengæld ikke nok tid i din jobansøgning og sløser igennem den, kan du dog risikere, at det slet ikke har været det værd. Så snart arbejdsgiveren opdager grammatiske fejl eller åbenlyse standardiserede løsninger, hvor man eksempelvis har glemt at ændre firmanavnet, vil din ansøgning sandsynligvis blive kastet i skraldespanden.

I dette indlæg vil vi komme med en guide til, hvordan du kan komme rigtig godt fra start i din jobansøgning, inden du skal til at søge drømmejobbet.

1. Overskriften i din jobansøgning

Denne overskrift vil afhænge af, hvilken virksomhed du ansøger til. Du må indrette overskriften alt efter, hvilken virksomhed du ansøger til. Er det en formel virksomhed, bør overskriften være formel. Er det omvendt en mere uformel virksomhed, kan du sagtens tillade dig at være afslappet i dit sprog og derved også i din første overskrift.

2. Velkomst

Det kan være fint at benytte “til rette vedkommende”, men du bør gøre dit research. Det kan nemlig skabe mere personlighed, hvis indretter din hilsen efter hvem, der reelt skal læse den – Altså en HR chef eller lignende. Derfor kan det være en god idé at gøre sit forarbejde i forhold til det rigtige navn. Vores råd vil være at tænke på virksomhedens formelle niveau. Du bør overveje at omtale vedkommende ved Hr. efterfulgt af et efternavn, hvis din ansøgning er rettet mod en bank. Hvis du ansøger til en isbutik, kan du omvendt sagtens omtale vedkommende ved fornavn.

3. Introduktion

Her bør du præsentere dig selv igennem få linjer (1-3), hvor du kort beskriver nærmere, hvorfor du glæder dig til at ansøge denne stilling i virksomheden. Du skal ikke skrive, hvorfor du er den rigtige kandidat. Det venter du med til senere.

 

jobansøgning

 

4. Forklar, hvorfor du er den rigtige kandidat

Det kommer nemlig her. Nu skal du sælge dig selv og din erfaring skal vise, hvorfor du er den rigtige kandidat til stillingen. Du vælger et eller to eksempler, hvor du kommer ind på, hvordan dine kompetencer fra tidligere jobs kan bidrage i denne stilling. Det er væsentligt, at du her forbliver ydmyg, og formår at beskrive hvordan, at du vil skabe værdi.

5. Forklar, hvorfor netop denne virksomhed er interessant

Det er vigtigt at forklare, hvorfor du er den rette mand til virksomheden. Det er vigtigt at forklare, hvordan du kan blive vigtig for virksomheden. Forklar derfor, hvad der imponerer dig ved virksomheden. Forklar ydermere, hvor ambitiøs du er om at udvikle din karriere i denne her virksomhed.

6. Afslut på en god måde

Glem ikke at få rundet af på en ordenlig måde i din jobansøning! Skriv at du er til rådighed til en uddybende snak enten telefonisk eller over mail. Afslutningsvis bør du takke dem for deres tid og overvejelser ved dig som kandidat.

Det kan være en god idé at ringe virksomheden op inden, du skal sende din ansøgning. Her kan du nemlig stille spørgsmål, der kan give dig brugbare svar forud for din ansøgning. Du kan læse mere om det her.

Vi håber, at det kan hjælpe dig i din fremtidige jobsøgning. Rigtig meget held og lykke herfra.