Sådan forholder du dig til arbejdsrelateret stress

Vi har allesammen været berørt af stress – enten har vi selv været ramt af det, eller også så kender vi nogen der kæmper med stressen. Mange mennesker oplever, at deres stress bunder i et eller andet aspekt af deres arbejdsliv. Fordi arbejdsrelateret stress er så stor en del af det danske samfund, er det meget vigtigt at være fokuseret på problemet. På denne måde kan man være heldig at stoppe den begyndende stress, før den bliver alvorlig.

Folkesygdommen stress

Stress er efterhånden meget udbredt i mange vestlige lande – og Danmark er ingen undtagelse. Faktisk er det så udbredt, at det ofte bliver kaldt en ‘folkesygdom’. Dette kan dog være lidt misvisende, for stress er faktisk ikke en sygdom. Mere præcist sagt, er stress en tilstand. Denne tilstand kan dog, hvis den ikke bliver begrænset i tide, føre til rigtige sygdomme, såsom blodpropper og depression. Derfor skal stress alligevel tages meget alvorligt. Der skal gribes ind med det samme, hvis man mistænker stress hos sig selv eller sine nærmeste.

Stress er en tilstand der opstår, når man oplever flere krav, end man har ressourcer at imødekomme dem med. I et præstationssamfund som vores, er det derfor ikke overraskende, at stress er forholdsvist normalt. I meget korte tidsrum kan følelsen af stress være både naturlig, forventelig, og gavnlig. Stress på længere sigt er tværtimod opslidende og destruktivt.

Stressende faktorer på arbejdspladsen

Meget af det stress danskerne går og døjer med, er kommet fra arbejdspladsen. På en arbejdsplads kan der nemlig være en del faktorer, der kan lede til stress. Først og fremmest kan et utrygt arbejdsmiljø med mobning, chikane og isolation let være en grund til, at man bliver stresset. Derudover kan enten for meget, eller alt for lidt arbejde være skyld i stressen. Usikkerhed ift. Arbejdsopgaver og præstation kan også være stressende faktorer. Det er altså langt fra altid, at det er travlhed der er skyld i stressen. Ofte bliver vi stressede, når vi ikke har tid til, eller mulighed for, at slappe af. Derudover bliver vi stressede, hvis vi bliver udfordrede på vores normalbillede.

For at undgå evt. Stressende faktorer på arbejdspladsen, er det vigtigt, at både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er sundt. I praksis betyder det, at arbejdsbelastningen og arbejdstempoet skal være tilpas. Derudover så skal alle gerne trives godt på arbejdspladsen.  

Sport som afløb fra stressen

Der findes mange forskellige hjælpemidler, der kan hjælpe dig med at håndtere stress. Dette gælder både, hvis stressen kun er begyndende, og hvis den har fået lov til at udvikle sig længe. Populære midler til at bekæmpe en stresset tilstand er ting som mentaltræning, prioritering af din tid, og evnen til at sige nej. Derudover er sport på listen over ting, der har en fantastisk afstressende effekt. Det kan være alle former for sport, da den fysiske aktivitet i sig selv er gavnlig. Dog kan man med fordel vælge en tilgængelig, social sport at koble af til. Et godt eksempel på dette er badminton. De fleste mennesker har prøvet at spille det før, så alle har en forståelse for spillet. Mange mennesker har sandsynligvis også en badmintonketcher eller to liggende i skuret. Derudover så er badminton et fantastisk spil at spille med andre, på alle niveauer. Vil man forbedre det psykiske arbejdsmiljø i hele firmaet, kan dette fx. Hjælpes på vej med en venlig badmintonturnering for kontoret.

Et andet eksempel er squash, der efterhånden er meget udbredt i mange fitnesscentre landet over. Her kan du tage din kollega, kammerat eller familiemedlem med ned og blandt andet sparre om hverdagen, men også for at koble fuldstændig af. 

Helsekost mod stress

Der findes også produkter, der kan hjælpe dig med at aflaste din stress. Vi anbefaler dog, at man anvender de bedste produkter i et begrænset omgang og prøver sig frem med disse. Et godt produkt der kan hjælpe mod din stress, er Allergicas Olaxis Comp. Det hjælper blandt andet med at berolige din psyke, som vil komme dig til gode, hvis du er ramt af stress.

Generelt kan kost have en undervurderet effekt, når det kommer til arbejdsrelateret stress og derfor bør man indtage næringsrige måltider i løbet af arbejdsdagen. Udover den normale frokost, der ligger i løbet af den almindelig arbejdsdag, kan det derfor være ganske effektivt at indtage næringsrige mellemmåltider. Her er NUPO barer et glimrende alternativ, hvor du får kulhydrater og proteiner, som giver dig energi – uden det er usundt. På den måde får du mulighed for at holde blodsukkeret en anelse højere og dermed måske at kunne tænke en anelse klarere.